Noutăți

Noutăți legate de protecția mediului

Legea 31/ 2019 pentru aprobarea OUG 74/ 2018 privind deseurile, gestiunea deseurilor, deseurile de ambalaje

Intepretarea Legii 31/2019 privind aprobarea OUG 74/2018 privind deseurile, gestiunea deseurilor, deseurile de ambalaje, Fondul pentru Mediu are un caracter integrator si totodata atrage dupa sine o serie de incertitudini de incadrare-perceptie, raportare atat pentru producatorii de produse ambalate astfel, evidentiem obligatia impusa „Operatorilor economici care introduc pe piața națională produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligați” care conform legii „să organizeze, începând cu data de 1 ianuarie 2019, preluarea ambalajelor reutilizabile, astfel încât să realizeze un procentaj de returnare de minimum 80%” impus, existent si aferent Art 10, alin 4, lit. B) din Legea 249/2015.

In condițiile impuse de catre obligația legala a literei b), alin 4, art 10 din Legea 249/2015 „b) să organizeze, începând cu data de 1 ianuarie 2019, preluarea ambalajelor reutilizabile, astfel încât să realizeze un procentaj de returnare de minimum 80%.” cat si avand la baza definiția legala a ambalajului reutilizabil „g) ambalaj reutilizabil – ambalaj care a fost conceput, proiectat și introdus pe piață pentru a realiza, în cadrul ciclului său de viață, mai multe cicluri sau rotații, fiind reumplut sau reutilizat în același scop pentru care a fost conceput”, nu exista o clarificare tehnica privind raportarea si incadrarea ambalajelor reutilizabile de tip europaleti/paleti care conform definitiei pot fi considerati „reutilizabil” si care conform celor expuse in definiție ar trebui sa facă obiectul calculelor in vederea îndeplinirii procentajului de returnare de min. 80% a ambalajelor reutilizabile.

Analizand in profunzime specificațiile din Legea 249/2015, observam ca aceasta le impune producatorilor, îndeplinirea procentajului de returnare de 80% in cazul ambalajelor reutilizabile, pierzând-si pe parcursul exprimării temeiului legal, nuanța expresiva cat si sintagma cu rol clarificator, daca aceasta obligație se aplica STRICT ambalajelor primare reutilizabile cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 litri, utilizate pentru produse destinate consumului populației sau TUTUROR ambalajelor reutilizabile, incluzând astfel in acest algoritm/circuit si ambalajele reutilizabile de tip palet/europalet/de transport.

Avand o experienta in piata de consultanta de mediu, consultanta privind gestiunea ambalajelor, consultanta privind deseurile de ambalaje, consultanta privind raportarea ambalajelor la AFM, consultanta pentru raportarile AFM, echipa de experti a Manager de Mediu, vine in sprijinul producatorilor de produse distribuite in ambalaje reutilizabile, cu solutii optime de consultanta de mediu, consultanta privind raportarile de mediu, pentru solutionarea si implementarea mecanismelor specifice indeplinirii procentajului de returnare de 80% in cazul ambalajelor reutilizabile.

Ghid de reciclare a deseurilor – Sa invatam sa ne sortam deseurile

Deseurile obtinute in urma activitatilor noastre reprezinta resurse importante pentru industria reciclarii, astfel daca acestea sunt corect sortate si reciclate ele pot deveni noi produse (hartia pentru imprimanta, consumabile birou, elemente grafice, subproduse pentru diverse industrii, etc.)

Etapele sortarii deseurilor:

  • separarea la punctul de productie a deseurilor generate, sub forma urmatoarelor fractii: plastic, hartie, sticla metal, materii, elemente de iluminat, DEEE-uri, deseuri periculoase;
  • presati deseurile care suporta aceasta activitate, astel incat sa fie eficientizat spatiul de depozitare;
  • transferati deseurile sortate, catre punctele de colectare special amenajate: clopotele stradale, centrele speciale de colectare, alte puncte de colectare puse la dispozitie de catre autoritatile locale;

Ce devin deseurile reciclate?

  • deseurile alimentare si vegetale genereaza prin compostare biogaz ce poate fi consumat de catre consumatorii finali sau industriile specifice cat si produse de tipul biomasei sau produse pentru fertilizarea solurilor/terenurilor agricole;
  • hartia poate fi transformata in „hartie reciclata”, carton pentru diverse ambalaje, hartie igienica, etc;
  • plasticul poate fi reciclat sub forma de tevi din plastic, matrite, elemente utile pentru constructii, pungi, elemente din plastic pentru industria automotive;
  • metalul se transforma in cuie, suruburi, unelte, capse, componente pentru automotive si biciclete;
  • deseurile electrice si electronice, contin in componenta materiale reciclabile: sticla, plastic, fier, care la randul lor pot fi transformate in subproduse utile;
  • sticla poate fi reciclata tot sub forma produsului initial sau poate fi transformata sub forma de caramida din sticla, material izolant, borcane, sticla pentru bauturi alcoolice si non-alcoolice;
  • hainele si produsele textile pot fi redirectionate catre colectorii specializati, acestea pot fi reintegrate in circuit prin reparare sau pot fi valorificate dupa caz;
  • uleiurile vegetale pot fo transformate in biodiesel, sapunuri vegetale, unsori, etc.

Cele mai frecvente deseuri:

  • ambalaje din plastic/produse din plastic;
  • hartie/ambalaje din hartie;
  • ambalaje de sticla;
  • ambalaje metalice, doze de aluminiu, cutii de conserve;
  • deseuri de origine vegetala;
  • lemn;

Deseuri din gospodarii generate mai rar:

  • baterii;
  • DEEE-uri;
  • imbracaminte, incaltaminte, textile;
  • ulei alimentar uzat;
  • deseuri din constructii;
  • deseuri periculoase sub forma de vopseluri, chimicale, detergenti casnici, uleiuri, etc;

Echipa noastra de experti de mediu va sta la dispozitie cu intreaga exprienta pentru a va sprijini in procesul de implementare a sistemelor de gestiune a deseurilor la nivelul companiei dvs, la nivelul asociatiei de proprietari sau la nivelul utilizatorilor casnici. Pentru detalii suplimentare, contactati consultantul de mediu Managerdemediu.ro la office@managerdemediu.ro

Consultanta de mediu privind procedura de vizare anuala a autorizațiilor, autorizațiilor integrate de mediu

La data de 15 noiembrie 2018  a fost publicat Ordinul 1171/2018 care stabilește procedura de vizare anuala a autorizațiilor/autorizațiilor integrate de mediu.

Procedura de vizare anuala, va fi desfășurata dupa cum urmeaza:

  • Depunerea la autoritatea de mediu (APM local sau cel care a emis autorizația inițiala de mediu) a unei cereri, a unei declarații pe proprie răspundere si a raportului de mediu (daca raportul de mediu nu implica schimbari);
  • Organizarea vizitei reprezentanților Agentiei de Protectia Mediului pe amplasament, in termen de 10 zile de la depunerea cererii de vizare anual a autorizatiei de mediu;
  • Etapa Emiterii deciziei de vizare anuala, in termen de 3 zile de la vizita pe amplasament, daca situația este conforma (cu autorizația, din punct de vedere mediu);
  • Obtinerea unui termen de 30 zile titularului autorizației pentru corelarea informațiilor din autorizație, cu cele de pe amplasament, in cazul in care acestea nu corespund. In cazul in care nu se va realiza acest lucru in 30 zile, autoritatea de mediu va emite in următoarele 3 zile decizia motivata de respingere a vizei anuale, înștiințând Garda Nationala de Mediu pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege. Odata respectat termenul de 30 zile, după o noua vizita de verificare a amplasamentului  din partea autorității de mediu, in termen de 3 zile se emite decizia de vizare anuala;
  • Titularul autorizației este obligat sa afișeze la loc vizibil Decizia de vizare anuala a AM/AIM.

IMPORTANT:

  • Viza se solicita si se aplica începând cu anul următor emiterii Autorizatiei de mediu/Autorizatiei Integrate de mediu sau la împlinirea unui an de la viza anuala anterioara
  • Procedura de obtinere a vizei anuale se deschide cu minim 60 de zile înainte de ziua si luna in care a fost emisa AM/AIM.
  • Autorizatia de mediu sau Autorizatia Integrata de Mediu pentru care nu se obține viza anuala isi încetează efectele juridice.
  • Procesul verbal de verificare al amplasamentului, are in vedere: detalii speficice amplasamentului autorizat, vecinatatile, substantele si preparatele chimice periculoase utilizate, detalii privind utilitatile, procesul tehnologic, produsele obtinute, dotarile amplasamentului, deseurile rezultate cat si modul de eliminare al acestora, tipurile de ambalaje folosite si modul de gospodarire si valorificare al deseurilor, stadiul realizarii unor masuri dispuse anterior de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului, alte constatari, programul de lucru al unitatii controlate, mijloacele de transport utilizate pentru definirea scopului autorizatiei de mediu, concluziile controlului pentru avizarea anuala a autorizatiilor de mediu.

Managerdemediu.ro prin experienta echipei de consultanta de mediu le ofera clientilor, servicii profesionale de consultanta de mediu pentru obtinerea vizei anuele pentru autorizatiile de mediu si autorizatiilor integrate de mediu, servicii de vizare a autorizatiilor de mediu, depunerea documentelor pentru obtinerea vizei anuale pentru autorizatia de mediu, autorizatia integrata de mediu. Contact la : office@managerdemediu.ro

Noi servicii de consultanta de mediu si valorificare deseuri

Managerdemediu.ro isi extinde echipa de experti, astfel suntem pregatiti sa le oferim clientilor nostrii, noi servicii de consultanta de mediu si valorificare deseuri dupa cum urmeaza:

  • analiza cantitativa si calitativa a deseurilor organice cu relevarea potentialului energetic al deseurilor organice in vederea utilizarii acestora intr-o instalatie de producere energie regenerabila din biomasa;
  • intocmirea studiilor de fezabilitate pentru utilizarea deseurilor organice, valorificarea deseurilor organice si transformarea acestora in energie regenerabila,
  • diminuarea costurilor de gestionare a deseurilor,
  • minimizarea costurilor privind energia consumata in cadrul proceselor tehnologice
  • management de proiect privind analiza, implementarea si start-up-ul/operarea si optimizarea unei instalatii de producere energie regenerabila din biomasa si deseuri;
  • identificarea locatiei pentru dezvoltarea instalatiilor de producere energie regenerabila din biomasa si deseuri,
  • autorizarea instalatiilor de producere a energiei regenerabile din biomasa si deseuri,
  • solutii tehnologice performante adaptate industriei conexe instalatiei de producere a energiei regenerabile,
  • servicii de consultanta si brokeraj pentru biomasa si mase de deseuri organice;
  • implementarea conceptului ZeroWaste, Audit ZeroWaste, Audit Ape uzate tehnologice, Audituri de Deseuri, Audit KPI’s operationali si corporate;

Cu o experienta vasta in piata de consultanta de mediu, echipa Managerdemediu.ro transpune in piata nationala, o gama de servicii de mediu, adaptive nevoilor clientilor, asigurand preluarea responsabilitatii de mediu, raportare mediu, gestiunea deseurilor, gestiunea ambalajelor introduse in piata nationala cat si auditarea sistemelor de management de mediu, studii de mediu, auditare sisteme de management de mediu, raport de amplasament, autorizare de mediu, noi servicii de consultanta de mediu si valorificare deseuri.

Detalii privind serviciile prezentate la adresa noastra de e-mail: office@managerdemediu.ro 

 

Consultanta de mediu privind legislatia de mediu

Consultanta de mediu privind legislatia de mediu,

In data de 27.09.2019 Ministerul Mediului a publicat Ordinul 1005/2018 privind aprobarea modelelor formularelor utilizate în domeniul colectării creanțelor la Fondul pentru Mediu, astfel:

  • Aceste formulare vin in sprijinul Codului de Procedura Fiscala pentru a colecta creantele izvorate din stabilirea obligatiei fiscale conform OUG 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
  • Noile formulare fac trimitere in mod direct la obligatiile de plata catre Fondul pentru Mediu, iar in cazul in care nu se satisface creanta stabilita in sarcina persoanelor care sunt considerate a fi responsabile solidar cu societatea care are de platit catre fondul de mediu, acestea se declara a fi insolvabile.
  • Decizia de angajare a raspunderii solidare in situatia atragetii raspunderii solidare prevazute la Art 25 in Codul de Procedura fiscala, reprezinta titlu de creanta si poate fi contestata;

Avocatul, expert pe probleme de mediu, al echipei Managerdemediu.ro ofera consultanta legislativa de mediu si analiza de mediu cat si expertiza privind impactul noilor modificari pe care Ordinul 1005/2018 privind aprobarea modelelor formularelor utilizate în domeniul colectării creanțelor la Fondul pentru Mediu, le promoveaza.

Manager de Mediu ofera, servicii profesionale de: consultanta de mediu, avize de mediu, autorizare de mediu, servicii de audit pentru deseuri, audituri de deseuri, la nivelul activitatilor operationale si la nivelul operatiunilor de import si achizitie intracomunitara, servicii de mediu, corporate environmental consultancy cat si o gama larga de servicii privind consultanta pentru transferul de responsabilitate privind ambalajele introduse pe piata nationala.

Consultanta de mediu privind noutatile OUG 74/2018

Echipa de consultanta de mediu a Managerdemediu.ro asigura suportul clientilor sai pentru realizarea unor documente de analiza legislativa, asupra noilor obligatii impuse de catre OUG 74/2018 privind modificarea si completarea:

  • Legii 211/2011 privind regimul deseurilor;
  • Legii249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje;
  • OuG 196/2015 privind fondul pentru mediu;

Astfel noul OUG 74/2018 privind modificarea legilor 211,249 si a OuG 196, debuteaza cu urmatoarele:

  1. Introduce noi definitii privind clasificarea deseurilor;
  2. Defineste in conformitate cu ierahia deseurilor noi obiective de valorificare si reciclare;
  3. Propune noi reglementari privind modul de indeplinire a obligatiilor legale de reciclare a ambalajelor;
  4. Exprima conditii privind obligatiile/conditiile de autorizare a organizatiilor de transfer de responsabilitate;
  5. Impune termene si conditii privind Structura de Business a OTR-urilor pentru anul 2019;
  6. Defineste reglementari privind ambalajele reutilizabile;
  7. Concluzioneaza reglementarile privind sistemul de garantie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile;

In conditiile noilor modificari legislative, producatorii de produse ambalate care sunt obligati sa implementeze noile obiective impuse de catre OUG74/2018, sunt expusi unor noi categorii de riscuri, nedefinite si nedeterminate de actuala situatie din piata de colectare-reciclare a ambalajelor, acestia neavand un mecanism sustenabil de evaluare a riscurilor bugetare pentru 2019 cat si o expunere directa la valoarea ratei inflatiei pentru anul 2019, nearmonizarii legislative Mediu-Fiscal cat si impredictibilitatea generata de catre cadrul legislativ secundar, ce urmeaza a fi publicat.

Echipa noastra de experti de mediu, ofera consultanta de mediu si de specialitate producatorilor din industria FMCG, Automotive, Farma cat si celor din domeniul Colectarii-Reciclarii, etc.

Consultanta de mediu pentru noua forma a legii privind Fondul pentru Mediu

Oferim servicii de consultanta de mediu pentru noua forma trimisa la promulgare a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2017 pentru modificarea şi completarea OUG 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

In contextul noii formule se mentin/adauga, urmatoarele:

  • o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri ambalate;
  • o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de operatorii economici autorizaţi pentru preluarea obligaţiilor anuale de valorificare a deşeurilor de ambalaje, respectiv de gestionare a anvelopelor uzate, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite de legislaţia în vigoare, şi cantităţile încredintate spre valorificare, respectiv gestionate în numele clienţilor pentru care au preluat obligaţiile;
  • obiectivul anual de reducere a cantităţilor de deşeuri municipale eliminate prin depozitare, prevăzut la art. 9 alin. (1) lit. p), va fi in 2018 de min 35%;
  • data de aplicare a taxei la groapa: 1 ianuarie 2019;
  • o contribuţie de 50 lei/tonă, datorată de unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevăzut în anexa nr. 6 a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale colectate prin operatorii serviciului public de salubrizare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare;
  • o contribuţie în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională echipamente electrice şi electronice, astfel:
    • de la data de 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenţa dintre cantităţile de echipamente electrice şi electronice declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
    • de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de echipamente electrice şi electronice corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare, prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, şi cantităţile efectiv colectate;

Serviciile de consultanta de mediu, oferite de catre expertii nostrii de mediu, le pot asigura clientilor, sprijinul necesar implementarii si alinierii cu noile obligatii de mediu, pe care pachetul legislativ privind Fondul pentru Mediu il promoveaza spre a fi respectat.

Consultanta de mediu privind Gestionarea deseurilor

Consultanta de mediu reprezinta un serviciu de mediu, relativ nou pe piata de business din Romania, pe care o serie de firme din piata il ofera companiilor care prezinta prin activitatea proprie, un anumit impact asupra mediului.

Serviciile de consultanta de mediu pe care echipa noastra le oferta, pot avea caracteristici diferite, fiind delimitate sub forma unor servicii de mediu, adaptabile activitatii companiilor, profesionale si sustenabile.

Gestiunea deseurilor si consultanta de mediu reprezinta un domenii ample de analiza in activitatea consultantilor de mediu, astfel in contextul noilor schimbari legislative, impuse prin pachetul legislativ al Legii nr. 87/2018 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, au fost extrase in atentia producatorilor, detaliile cu privire la comercializarea pungilor de transport din plastic si implicit a produselor ambalate in ambalaje primare.

Focusul consultantilor de mediu este acela de a oferi clientilor, servicii de mediu, de analiza de mediu, asupra noilor modificari legislative. Consultantii nostrii de mediu efectueaza o analiza personalizata adaptata activitatii specifice desfasurate, prin realizarea unui audit de conformare al activitatii cu obligatiile legislatiei de mediu, in vigoare.

Un articol interesant, adus ca si completare in Legea 87/2018 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje este urmatorul:

Art. 13 (1) Operatorii economici care comercializează produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile sunt obligați să primească ambalajele reutilizabile la schimb sau să ramburseze, la solicitarea consumatorului, valoarea depozitului

(2) Operatorii economici care comercializează pungi de transport din plastic sunt obligați să comercializeze numai pungi de transport din plastic care respectă cerințele esențiale privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj, prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 2, astfel încât acestea să corespundă unor reutilizări multiple, cu excepția pungilor de transport din plastic foarte subțire.”

Conform Legeii nr. 87/2018:

  • se interzice, începând cu data de 1 iulie 2018, introducerea pe piața națională a pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire, cu mâner.
  • se interzice, începând cu data de 1 ianuarie 2019, comercializarea pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire, cu mâner.”
  • operatorii economici care introduc pe piața națională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, sunt responsabili pentru deșeurile generate de respectivele ambalaje;”.
    • h1) pungi de transport din plastic – pungi de transport, cu sau fără mâner, fabricate din plastic, furnizate consumatorilor la punctele de vânzare de bunuri sau produse;
    • h2) pungi de transport din plastic subțire – pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 50 de microni;
    • h3) pungi de transport din plastic foarte subțire – pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 15 microni, care sunt necesare din motive de igienă sau care sunt utilizate ca ambalaje primare pentru produsele alimentare în vrac, atunci când acest lucru contribuie la prevenirea risipei de alimente;
    • h4) pungi de transport din plastic oxodegradabile – pungi de transport fabricate din materiale plastice care includ aditivi care catalizează fragmentarea materialelor plastice în micro fragmente;

Experienta echipei managerdemediu.ro in piata gestiunii deseurilor, in oferirea serviciilor competitive de consultanta de mediu, aduce un element inovativ clientilor care se confrunta cu dificultati in alinierea activitatii proprie cu impact si productie de deseuri la normativele legale de mediu, in vigoare.

Schimbare in legislatia de mediu, Consultanta de Mediu, Legislatia privind Gestionarea deseurilor

Legislatia de mediu cat si piata de, consultanta de mediu, din Romania se afla intr-o continua schimbare. Odata cu promovarea PNGD-ului, o serie de organisme responsabile desfasoara activitati de dezvoltare a pachetelor legislative de mediu, in vederea alinierii la contextul legislativ european.

Echipele de consultanta de mediu care detin expertiza in zona de management al deseurilor si tehnica legislativa de mediu, au identificat o serie de aspecte privind potentialul impact al modificarilor legislative asupra pachetului format din Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor si respective Legea nr. 249 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, dupa cum urmeaza:

  • Pachetul legislativ modificat intentioneaza alinierea cu Măsura 5.2 din PNGD, care are ca principal scop Îmbunătățirea modului de funcționare a schemei de responsabilitate existinsă a producătorilor pentru ambalaje. Din punct de vedere al responsabilizarii factorilor implicati pe lantul de productie, colectare, reciclare, omite prezentarea echitabila a mecanismelor de functionare a schemei de interschimb informational, audit-control cantitativ si implicit prezentarea adaptabilitatii la cadrul actual al colectarii deseurilor. 
  • Modificarile aduse clasificarii deseurilor, propun separarea acestora in doua mari structuri de clasificare: deseuri de ambalaje municipale si respectiv deseuri de ambaje din comert si industrie, astfel pachetul legislativ va trebui armonizat si la nivelul Metodologiei de raportare al acestora, fluxurile definite separat, impedimentul principal pentru importatori/producatori va fi acela de a defini ambalajele introduse in piata nationala conform noii structuri de clasificare. Controlul asupra definirii trasabilitatii unui deseu ii apartine consumatorului final, acesta fiind decidentul trasabilitatii respectivului deseu de ambalaj, asigurandu-i calea catre un mecanism specific de colectare selectiva si/sau direct catre serviciul pus la dispozitie de catre salubrist, determinand astfel activarea incapacitatii importatorilor/producatorilor de a gestiona “principiul responsabilitatii extinse”….pentru ambalajele respective.
  • Aplicarea specificatiilor Art16-alin 1, atrage dupa sine, ingreunarea accesarii solutiilor de reciclare individuala pentru ambalajele municipale, dar si pentru cele secundare si tertiare provenite din activitatile de comert si industrie, mecanismul de depunere a garantiilor- e) să constituie/actualizeze, până la data de 1 mai a fiecărui an o garanție de bună conformare sub forma unei scrisori de garanţie bancară la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu; atrage incapacitatea producatorilor mici sa-si coreleze costurile pentru gestionarea deseurilor de ambalaje intr-un mod sustenabil, acestia fiind impactati direct de noua formula de lucru si de gestionare a deseurilor;
  • Articolul 16- alin 6, litera i- Evidentiaza faptul ca mecanismul de auditare al indicatorilor de performanta nu exista ca fiind definit clar, lasand la acest moment mana libera fiecarui operator economic sa-si genereze propria strategie de realizare a unei campanii, existand ca si rezultanta: riscul informarii diferentiate a publicului si operatorilor economici direct interesati si consumatori ai respectivei informatii. 
  • Concluziile analizei consultantilor de mediu asupra proiectului legislativ, pot oferi un sprijin autoritatilor de mediu in conditiile elaborarii proiectelor legislative, astfel:

o    Se poate identifica necesitatea de definire a pietei de colectare a ambalajelor incluzand toti actorii de pe lant, a activitatii OTR-urilor,  cat si a mecanismelor de indeplinire obiective pentru ambalajele introduce in piata nationala, in mod individual (operatiune sustinuta de micii producatorim, care introduc in piata nationala cantitati reduse de ambalaje si care au impact si distributie locala);

o    Se impune responsabilizarea tuturor actorilor vizibili pe lantul valoric de productie-comert-colectare- valorificare-reciclare-legislativ prin asigurarea unor servicii competitive de consultanta de mediu;

o    Eficientizarea metodelor de autorizare prin modificarea spre simplificare a mecanismului de autorizare a OTR- urilor, pentru evitarea valentelor duale, facilitandu-se astfel desfasurarea spre aplicabilitate in piata unde se are in vedere deschiderea contextului liberei competitii si implicit evitarea aparitiei caracteristicilor “posesiunii exclusive”/monopolurilor;

o    Conform mecanismelor propuse, asocierea spre a genera o piata competitiva, se poate evidentia si la nivelul Organizatiilor de transfer de responsabilitate prin deschiderea liniilor de participare a tuturor “factorilor jucatori din piata de ambalaje”: producatori, colectori, entitati private colateral conexate activitatilor de pe lantul valoric, entitati ale statului…etc;

o    Armonizarea legislativa a pachetului propus, trebuie sa aibe in vedere si caracteristicile principiilor corelarii/compatibilitatii cu celelalte acte normative in vigoare si implicit transpunerea conforma a definitiilor si corelarilor existente in cadrul pachetelor legislative europene;

o    Expresivitatea obligatiilor impuse prin proiectul de OUG, trebuie sa aibe in vedere cadrul real controlabil si vizibil din piata nationala cat si structura functionala existenta pe intreg lantul valoric de productie-comert- colectare-valorificare-reciclare-legislativ;

Serviciile noastre de consultanta de mediu, pot sustine procedural si informational companiile multinationale care introduc pe piata din romania, ambalaje cat si echipamente electrice si electronice si pentru care acestea trebuie sa asigure aplicarea principiului privind responsabilitatea extinsa a producatorilor si implicit sa asigure o mai buna rata de colectare. Responsabilitatea privind managementul si gestionarea deseurilor reprezinta unele dintre principalele subiecte de interes ale echipei Managerdemediu.ro

 

Modalitatea de gestionare a pungilor din plastic

Una dintre noutatile specifice in cadrul elementelor de gestionarea deseurilor este reprezentata de noua schimbare legislativa din piata deseurilor.

Guvernul Romaniei ne aduce ca si noutate Legea 87/2018 pentru modificarea si completarea Legii 249/2015 privind ambalajele, care se refera in mod special la modalitatea de gestionare a pungilor din plastic, cat si gestionarea deseurilor, astfel urmatoarele noutati/obligatii/specificatii apar in prezenta lege:

  • Este interiza introducerea in piata nationala, de la data de 01 IULIE 2018 a pungilor din plastic subtire si foarte subtire cu maner,

Pasul ulterior fiind reglementat cu privire la COMERCIALIZARE, astfel

  • începând cu data de 1 ianuarie 2019, comercializarea pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire, cu mâner

Operatorii economici care introduc pe piata nationala pungi biodegradabile/compostabile au urmatoarea obligatie:

  • Operatorii economici care introduc pe piața națională pungi de transport din plastic biodegradabile și compostabile sunt responsabili pentru etichetarea acestor ambalaje de desfacere, potrivit ordinului autorității publice centrale pentru protecția mediului;

Un aspect foarte important privind sistemul depozit pentru ambalajele primare este specificat in cadrul Art 13-, astfel

  • Art. 13. -(1) Operatorii economici care comercializează produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile sunt obligați să primească ambalajele reutilizabile la schimb sau să ramburseze, la solicitarea consumatorului, valoarea depozitului.
  • Alin 2 al art Art 13- specifica faptul ca totusi exista sansa sa se comercializeze, pungi dar acestea trebuie sa fie numai pungi de transport din plastic care respectă cerințele esențiale privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj, cu excepția pungilor de transport din plastic foarte subțire.

Legea 87/2018 in cadrul articolului 16- alin1-litera c- ii introduce in lista de reponsabili privind ambalajele si pe operatorii economici care introduc in piata nationala ambalaje de desfacere (inclusiv pungi de transport din plastic), astfel: conf lit.c) operatorii economici care introduc pe piața națională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, sunt responsabili pentru deșeurile generate de respectivele ambalaje;”.

Conform noului pachet legislativ, ambalaje de desfacere sunt acele ambalaje care, corespund criteriului C2 din prezenta lege, astfel: obiectele proiectate și destinate a fi umplute la punctele de vânzare, precum și obiectele „de unică folosință”, vândute umplute sau destinate a fi umplute în punctele de desfacere sunt considerate ambalaje, dacă îndeplinesc funcția de ambalare. Elementele de noutate in gestionarea deseurilor, sunt evidentiate si prezentate sub forma de exemple ilustrative, dupa cum urmeaza:

Exemple ilustrative:

Constituie ambalaje, dacă au fost concepute pentru a fi umplute la punctul de vânzare: pungile din plastic sau din hârtie; farfuriile și paharele de unică folosință; folia alimentară aderentă; pungile pentru sandviciuri; folia de aluminiu, husele din folie de plastic pentru protejarea hainelor curățate în curățătorii.

Nu constituie ambalaje: paletele de amestecat; tacâmurile de unică folosință; hârtia de împachetat, vândută separat; formele din hârtie pentru copt, vândute goale; șervețelele dantelate pentru prăjituri, vândute fără prăjituri;

*****

Definitii noi:

h1) pungi de transport din plastic – pungi de transport, cu sau fără mâner, fabricate din plastic, furnizate consumatorilor la punctele de vânzare de bunuri sau produse;

h2) pungi de transport din plastic subțire – pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 50 de microni;

h3) pungi de transport din plastic foarte subțire – pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mică de 15 microni, care sunt necesare din motive de igienă sau care sunt utilizate ca ambalaje primare pentru produsele alimentare în vrac, atunci când acest lucru contribuie la prevenirea risipei de alimente;

h4) pungi de transport din plastic oxodegradabile – pungi de transport fabricate din materiale plastice care includ aditivi care catalizează fragmentarea materialelor plastice în microfragmente;

h5) plastic – un polimer, în sensul articolului 3 punctul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006, la care este posibil să fi fost adăugați aditivi sau alte substanțe și care este capabil să funcționeze drept principal component structural al pungilor de transport.”

Concluzii:

Compania trebuie sa asigure atentie asupra clasificarii ambalajelor, a gestiunii ambalajelor de desfacere si implicit asupra celor care fac obiectul prezentului pachet legislativ.

Paharele de unica folosinta, indiferent de materialul acestora, pungile din plastic sau hartie, devin gestionabile si totodata amendabile in temeiul noului pachet legislativ.

Atentia sporita a modului de intocmire a evidentei gestiunii deseurilor de ambalaje, asupra cadrului de gestionarea deseurilor, a auditului de deseuri, le ofera producatorilor un cadru sustenabil de dezvoltare.

Gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje

In 04 Aprilie a fost promulgata la Guvern legea care modifică actuala Lege nr.249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, care transpune specificatiile Directivei (UE) 2015/720 a Parlamentului European şi a Consiliului din 29 aprilie 2015 de modificare a Directivei 94/62/CE în ceea ce priveşte reducerea consumului de pungi de transport din plastic subţire.

Prezentul pachet legislativ, schimba procedurile specifice de comercializare a pungilor din plastic, astfel pungile de transport din plastic subtire (sub 50 de microni) si foarte subtire (sub 15 microni) cu maner vor fi interzise la comercializare.

Legislatia de mediu privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, include si promovarea unor campanii de informare si educare a publicului si a operatorilor economici, cu privire la:

  • modalitatea de gestionare a sistemelor de returnare, a sistemelor de colectare si valorificare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje;
  • contributia publicului si operatorilor economici la refolosirea, valorificarea si reciclarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje,
  • clarificarea marcajelor de pe ambalajele existente pe piata nationala;
  • implementarea elementelor corespunzatoare cuprinse in cadrul planurilor de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje;
  • impactul consumului excesiv de pungi de transport din plastic subtire asupra mediului inconjurator;